lauantaina, syyskuuta 29, 2012

Puistolassa pinkomassa

En oo tehnyt pitkään aikaan juoksutestiä, jossa määrittäisin vetojen nopeutta itselleni ja olin miettinyt, että tässä syksyllä voisin sellaisen vielä tehdä. Tarkoitus olisi juosta niin lujaa kuin pääsee puoli tuntia ja sitten vauhti ja syke olisivat vetoihin tiedossa. Tällainen juoksu on sen verran tuskallista toteuttaa yksinään, niin optimaalisen tuloksen saamiseksi tämä olisi hyvä tietysti juosta kisassa. Mutta missä kisassa juostaan puoli tuntia? No Puistolajuoksussa tietysti! Matka on n. 7,6 km, kiertää Malmin lentokentän ympäri + siirtymät ja juurikin sopivan mittainen mulle puolen tunnin juoksuun. Hintakin oli 5e kun ilmoittautui etukäteen, kun vielä tämän vuoden olen juoksijakorttilainen. Puistolaan siis.

Mulla on ollut tällä viikolla kevyt viikko, mutta koska olin työreissussa ja tulin eilen illalla, niin olin aika väsyksissä illalla ja mut vielä herätettiin puhelinsoitolla aamulla, eli en ehtinyt nukkumaan tarpeeksi. No, neppailin liikaa aamulla, söin aamupalaksi lähinnä karkkia (APUA!) ja kiirehän mulle tuli. Kullervolla veivasin itseni kisapaikalle ja ehdin logistiikan vuoksi verraamaan niinkin kauan kuin kolme minuuttia... Jepjep, hienosti oli taas valmistauduttu. No, sitten matkaan. Mun Garmin on huollossa, koska se on huono (miten voi laitteelle olla niin vaikeaa sykemittaus tai mikään muukaan) ja kun olen tottunut sen kanssa juoksemaan, niin enhän mä osannut alussa arvioida vauhtia oikein. Niinpä eka kilsa meni aivan liian lujaa, eli 3.50 vauhtia. No, sitten vauhti tasaantui sinne 4.05-4.10 välille, mikä oli ihan hyvä. Puolessa välissä menin yhdestä tytöstä ohi, muuten juoksin aika yksin. Maaliin tulin noin ajassa 30.55 ja viidennellä sijalla sain loistopalkinnoksi if-juomapullon. Sen voinkin uhrata jossain tri-kisassa pois heitettäväksi huoltopisteellä. Juoksutesti saatiin päätökseen, eli n. 4.05 min/km ja 177 sykkeellä pitäisi juosta vedot. Ajattelin, että pikkuhiljaa tässä syksyllä alkaisin ottamaan juoksuun kerran parissa viikossa vähän tehojakin mukaan, jotta ensi vuonna juoksu kulkisi vähän paremmin kuin nyt. Lähtötaso on kuitenkin ihan jees, muistaakseni toissa keväänä samassa testissä vauhdiksi tuli 4.16, mutta silloin kyllä taisin juosta testin ihan yksikseni enkä kisassa. Niin, mutta tehot tulee kyllä olemaan varsin maltillisia. Max. pituus vedoille 800m ja aloitus on 400-500m vedoilla ja pitkät palautukset mukaan. Kyllä se taas tästä, illalla vielä polskuttelemaan.

Ohitus tehty. Kuva juoksufoorumin Tero0205 http://kuvat96.1g.fi/kuvat/Puistolajuoksu/

Ei kommentteja: