tiistaina, elokuuta 09, 2011

Bikefitting ja Self-Transcendence, 2mailia

Kyllä tää off-season on melkoista. Voi tehdä ihan mitä huvittaa, kun missään ei ole paperilappua, jossa kerrotaan, että tänään juokset 4.23 vauhtia vetoja. Viime viikon vedin ihan täysin lonkkaa ja söin joka päivä liikaa karkkia. Ainoa uheilusuoritus oli iltarastien 3km rata (yritin ostaa 5km:n karttaa, mutta huomasin vasta maalissa, että mulla olikin kolmonen :) ja pyöräily sinne. Loppuviikosta alkoi kuitenkin selkä ja polvi ilmoittamaan, että tarttis tehdä jotain, lepo ei sovi. Ei kun tuumasta toimeen.

Eilen käytiin yhden uintitutun kanssa Kuusijärvellä polskimassa kolme kertaa rata ympäri. Oli oikein hyvä treenipaikka, mutta ei voi kuin sanoa, että on tämä järvitilanne aika surkea täällä päin maailmaa. Jos jostain löytyy järvi, niin se on sitten niin pieni, ettei tosikaan. Järvi-ihmiselle tämä Järvi-Suomen ulkopuolella asuminen vaatii totuttelua. Tämä oli muuten kenraaliharjoitus lauantain Vanajavesiuinnille, jossa polskin 3 km harrastesarjassa. Harkitsin jo SM-sarjaa, mutta se on niin myöhään, että päivän aikataulut menisivät pilalle, kun olisi tarkoitus päästä kokeilemaan melontaa sitten illemmalla.

Tänään sitten olikin jännää tiedossa, kun menin bike fittingiin Nummelaan PROBIKE:en. Aion siis hommata ihan oikean tri-pyörän, mutta koska se ei ole kovin helppoa ja koska Suomessa ei paljon pieniä tri-pyöriä kokeilla, koin tuon olevan ihan tarpeellinen, vaikkei liian halpa ollutkaan. Lopputulokseen olin varsin tyytyväinen. Ja sitten toisaalta en ollut, mutta ei ole fittaajan vika, että mulla on hankalat mitat pyörän ostoon.   Fittingissä mittailtiin kaikkea ja kuvattiin ajoa jne. Yhteensä joku reilu kolme tuntia tuohon meni aikaa. Sellaisella joka suuntaan säädettävällä rungolla testailtiin eri asentoja, kammen pituuksia jne. Tutkittiin myös notkeutta, joka vaikuttaa ajoasentoon. Lopputulos oli, että mähän olen melkein perfect :D Notkeus oli ihan jees ja parasta oli se, että käytännössä olin ihan suora, eli että vasen ja oikea puoli toimivat samalla tavalla. Tämä siitä huolimatta, että oikea polveni on mitä on (tästä siis lisää ensi postauksessa). Olin tosi tyytyväinen myös siihen, että hyvällä ajoasennolla polvikulmat olivat sellaiset, että ei pitäisi tuottaa ongelmia ja erityisesti se, että pyörittäessä polveni menivät aivan suoraan, eli eivät vatkanneet sivuille mitenkään. Ongelmiani olivat lonkankoukistajien kireys (ne olivat kuulemma siellä 10% kireimmästä päästä...) ja nilkkojen jäykkyys, eli ei mitään uutta mulle.  Kun tällaiset asiat ja penkin korkeus oli saatu säädettyä, alettiin sitten säätämään aeroasentoa. Sitä väännettiin ja käännettiin ja lopulta oltiin valmiita. Lopputuloksena oli seuraavat mitat: stack 45, reach 39 ja drop 11. Siinä olikin sitten se epätyydyttävä osuus. Arvatkaapa mitä nuo mitat siis tarkoittavat:  mulle sopivassa pyörässä on käytännössä 650 kokoiset vanteet. Voi p. Mun mielikuvissa tämä tekee elämästä hankalaa sillä sisä- ja ulkorenkaita, eikä kiekkojakaan tuohon niin vain hommata lähikaupasta. Positiivista muuten oli tuossa fittauksessa se, että olen tähänkin asti ajanut käytännössä hyvillä säädöillä. Klossit on oikeassa kohdassa ja penkki oikean korkuinen. Silvialla tosin ei pääsen kovin alas, joten tuo droppi on varmaan jotain max 3 cm.


Nyt olen sitten pähkäillyt tätä pyöräasiaa:

Alunperinhän olisi halunnut tämän ihan jo siksi, että se on niin päheän näköinen peli, että se kulkisi jo sillä voimalla lujempaa. No, jo ennen bike fittingiä mittoja tarkastellessa tulin siihen lopputulokseen, että taitaa olla vähän turhan "long and low" asento mulle. Pyörä on siis hylätty, snif.

Ei hätää, QR:llä on myös tämä. Sekin on a) hieno, b) sen pienin koko olisi kuin valettu noihin mun mittoihin. Osatkin on (kai) jees ja hinta siinä kipurajoilla.

Paljon halvemmalla saisi tämän, mutta osat on jo vähän huonommat ja vissiin runkokin sitten (kai). En oikein tiedä, olisiko tämä mulle kuitenkin riittävä. Geometria sama kuin Lucerossa.

No sittenhän on Cervelo. P2 on aika samoissa hinnoissa kuin tuo QR Lucero. Kiekot lienevät huonommat, ketju ja rataspakka paremmat. Tykkään enemmän QR:n ulkonäöstä. Sitäpaitsi kaikilla on Cervelo. Mutta olisko tämä sitten kuitenkin parempi kuin Lucero? Entä sitten P1, en ihan tajua, miksi se on niin paljon halvempi kuin P2? Cervelolla pikkukoon stack ja reach menevät aika lähelle mun optimia, muttei yhtä hyvin kuin QR:llä. Sekä Cerveloissa, että QR:ssä aerobarien malli olisi mulle hyvä. Ranteiden on oltava suorana, muuten tulee ongelmia. Näitähän voi tietty vaihtaa, mutta jos paljon joutuu osia vaihtamaan, niin voi tulla kalliiksi.

Onhan muitakin vaihtoehtoja. Esim Felt. B16 tai jos jostain löytyisi hyvä tarjous, niin ehkä jopa B14. B14 on tietysti parempi, mutta B16 kyllä hienompi. Tässä myös seuraava koko pienimästä voisi ehkä mennä, koska kuulemma säätämällä voi vielä n. 3-4 cm isompi stack käydä, silloin saisi 700c renkaat. En vain ole ihan varma, onko se kuitenkaan hyvä idea? Pikkukoossa reach on vähän lyhyt, mutta sitä voi kai stemmillä säätää?

Tai sitten Kuota. Tämä olisi geometrialta myös juuri sopiva, vähän tylsän näköinen vain.

Nyt toivonkin, että jos on jotain mielipiteitä tai neuvoja, niin lausuu ne ääneen pikaisesti. Olen vähän pulassa tämän kanssa nimittäin. Muita pyöriä, jotka sopisi mun mittoihin en löytänyt, erityisesti sellaisia, mitä saisi vielä jostain tilattua.


Tässä vielä kuva bikefittingistä. Aika heikkolaatuinen, mutta saa kai siitä jotain käsitystä siitä testipyöräpenkistä.

No, sitten päästäänkin taas muihin juttuihin. Jotkut tietävät, että olen jo pitkään käynyt vähintään yhdessä juoksukisassa vuoden aikana. Viime vuonna meni hilkuille, kun kuusi tuntia ennen vuoden vaihtumista Teivon tammalähtö lähti liikkeelle. Tänä vuonna päätin suorittaa tämän jutun vähän aiemmin. Menin siis Self- Transcendenceen juoksemaan kaksi mailia. Nämä juostaan viikottain Munkkivuoressa ja taustalla on kai jokin rauhan aatekin, en kovin tarkasti ottanut tästä selvää. Juoksureitti oli tasainen ja tasan kaksi mailia. Aikaa mulla meni vissiin 12.3x, eli kivasti onnistuin juoksemaan, vaikka valmistauduttu ei ja enhän mä tollaisille matkoille ole harjoitellut, enkä ole lyhyillä matkoilla muutenkaan hyvä. Vauhtikin oli melko tasaista, kun ensimmäiseen kiekkaan meni 6.18. Olin kakkonen, ykkösnainen teki pitkän loppukirin, johon mulla ei ollut mitään rahkeita. Tuli tosin lopuksi kiittelemään, että kun juoksin melkein koko matkan hänen takanaan, niin oli pakko tsempata. Ihan kiva tapahtuma, ja oiva testireitti, jota voisi harkita ensi vuonna tason mittaamiseen. Hintakaan ei päätä huimaa (3e), tosin järjestelytkin ovat melko askeettiset. Lopuksi sai mehua ja kolme parasta mitalin. Ai niin, juoksin muuten hame päällä. En kehdannut laittaa vaalean sinistä tennishametta koska se on todellakin lyhyt, mutta mulla on sellainen vihreä VÄHÄN pidempi ja hyvin toimi. Hame on kivempi kuin shortsit, ehdottomasti. Jalassa oli muuten sitten tällaiset (naisten malli tosin). Näitä oon käyttänyt lähinnä radalla ennen, mutta toimi tuolakin hyvin. Ei voita tosin mun lempikenkää, näillä juoksen kaikki tri-kisatkin, noissa toisissa tulisi luultavasti ongelmia vaihdossa, koska iltti on niin lyhyt.

30 kommenttia:

Perttu kirjoitti...

Siinähän oli paljon hyviä pyöriä, P1 on sen vuoksi halvempi että runko on alumiinia toisin kuin noissa muissa. Yleensä kiekot on noissa paketeissa huonoja koska ne ovat arvokkaita ja paketin hinta saadaan näyttämään halvalta edullisilla kiekoilla. Noi RS-20 ja RS500 molemmat sellaisia että kyllähän niillä vähän aikaa voi ajella mutta kannattaa vaihtaa ne kuitenkin aika nopeasti vähän parempiin ihan harjoituskäytössäkin (ainakin 200e hintaluokkaan). En nyt nopeati ota kantaa minkään puolesta, ei tuossa kai periaatteessa ollutkaan mitään huonoja vaihtoehtoja.

Perttu kirjoitti...

Niin vielä että eihän tässä nyt kamala kiire ole vielä pyörän hankinnassa, parhaat tarjoukset tulee luultavasti syksyn mittaan jolloin voi tämän kauden pyöriä saada tilaamalla selvästikin halvemalla kuin kesällä.

Kipa kirjoitti...

Olis tietty pitänyt tajuta tuo alu/carbon juttu. Kiekkoihin aattelin panostaa sitten vähän myöhemmin, keväällä tai vuoden päästä, kaikkeen ei asuntosäästötkään riitä. Tosin jostain voisi ehkä saada todella edullisesti hyvät 650 kiekot ehkä, jotkut, joita kukaan ei halua, pitää kytätä ja saa vinkata, jos näkee jossain. Ja ostan kyllä vaan kisakiekot, harkkakäytössä saavat huonotkin kelvata. En mä sitä pyörää ihan tällä sekunnilla oo ostamassa, joissakin paikoissa tosin tarjouksia on jo nyt. Tällä hetkellä vaaka on vahvasti QR:n puolella, kun se Lucero on niin hieno (tunnesyyt on parhaita). Ja just sopiva olis. 650 renkaat ketuttaa vaan vieläkin ja tota pikkukokoa ei saa kovin monesta paikasta. Voisinko vähän venyttää jalkojani pidemmiksi?

Ninni (energianurkkaus.vaikuttajamedia.fi) kirjoitti...

Musta ei mitään apua oo, mutta on ihan pakko sanoa, että ihania pyöriä!!! :)

Esko kirjoitti...

Oh dear, oliko sut viety Kuusijärvelle kaikista paikoista? Suosittelen hyvin lämpimästi Vantaanjokea. Kuusiksella tulee kyllä käytyä rykäsyissä ja satunnaisesti muutenkin, mutta Vantaanjoki on avovesiuinnin suhteen ainakin mulle henkinen koti. Tervetuloa vaan kaveriporukkaan mukaan. Joessa uinti on piristävän erilaista.

Sen vesikin on sitäpaitsi puhdasta. Kuusijärvi maistuu aina tässä vaiheessa kesää enempi vähempi salaatille.

650 kiekot eivät välttämättä ole mikään huono idea. Jos saatavuus tökkii ja kasaus kiinnostaa, niin voin suositella oikeasti tosi hyvää rihtaajaa PK-seudulta (jolle on viety oikein hyvällä menestyksellä hyyyvin kalliita hiilarikiekkojakin kasattavaksi).

Esko kirjoitti...

Ja pakko vielä kommentoida tota rengaskokoa. En usko henkilökohtaisesti, että se on mikään ongelma. Jos mä olisin ihan vähän lyhyempi mulla olisi Cervelo P3:sta se 48cm koko mikä vaatii 650 renkaat. Nyt menee just ja just sopivasti tuo 51cm koko.

Avasin joskus keskustelusäikeen tuubeista koossa 26" kun oli ehkä tarvetta just tuollaiselle 650 tri-pyörälle. http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=90288

Ja muistelen että Velosportin peräkomerossa oli jotain 26" kamaa hyllyssä. Pyytämällä varmaan saa?

Anonyymi kirjoitti...

Suosittelen myös poikkeamaan Chebicissä Järvenpäässä. Siellä saa teetettyä itselleen pyörän ihan mittojen mukaan (eikä hinta ole sen kummempi kuin epäsopivaa hyllykokoakaan ostaessa muista liikkeistä). Minulle tuli täksi kesäksi maantiepyörä tuolta mittojen mukaan eikä ole kuin voinut ihastella lenkillä, miten huippua on ajaa sopivalla pyörällä!

"Osaavissa" pyöräliikkeissä minun kokoiselle (171cm) on yritetty myydä kaikenlaista 52-kokoisesta rungosta lähtien, mutta tuo mittojen mukaan tehty on 46cm - kokoisen rungon korkuinen mutta pitkällä vaakaputkella varustettuna, kun olen tällainen hurmaava persjalkainen, mutta pitkäselkäinen/kätinen yksilö :)

Kauramoottori kirjoitti...

650-kiekkoihin voi olla vaikeampi löytää hyviä kumeja ja jos kisatilanteessa tulee rengasrikko, niin harvalla on heittää varasisäkumia tms. Eli 700-koon kiekot olis käytännöllisemmät.

Toivottavasti löydät alennusmyynneistä oikeen hyvän mittoihis sopivan fillarin!

Kipa kirjoitti...

Ninni: Eks ookin!

Ja sitten kaikkiin muihin kommentteihin liittyen.

Olen tutkinut asiaa nyt kovasti, suuret huolenaiheet 650 liittyvät juuri noihin Kauramoottorin esiin tuomiin juttuihin.

Mutta, mutta. Mun mitoille sopivaa pyörää on nähtävästi melkoisen mahdotonta rakentaa 700 kiekkoihin niin, että tuo satulakulma (tai mikä se nyt onkaan) olisi tri-pyöräilyyn hyvä, muutkin mitat täsmäisi edes suunnilleen, että ei tulisi toe overlappia ja että pyörä jopa kestäisi. 650 on siis nähtävästi kohtaloni. Custom-pyörälläkään tämä ei kai onnistu, täytyy tosin varmaan soittaa tuonne Chebiciin ja kysellä vähän asiasta(kiitti terpu vinkistä). Totesin muuten vielä, että 50 tuuman FEltti ei ratkaisisi ongelmaa, sillä siinäkin on pikkukiekot. Nähtävästi pikkukiekot kiihtyy helpommin, mutta on vähän vaikeammat hallita ja epämukavammat sekä vauhdin ylläpito on hankalampaa niillä, jos olen oikein googlannut. Suomessa osallistumani kisareitit ovat olleet melkoista ylämäki-/alamäki vuorottelua, joten kiihtyvyyden helppous olis jees ja tuo on yksi mun heikkoja kohtia, joten siksikin olisi hyvä. Vaikeampi hallittavuus toki on huono juttu mun pyöränkäsittelytaidoille, mutta toisaalta Silviakin on varsin kiikkerä pyörä ja se ei tuota mulle nykyään mitään ongelmia. Kai tuollaisiin juttuihin tottuu.

Niin ja Esko, mä en tajunnut mitään tuosta kiekkojen kasaamisesta (siis miten niitä muka kasataan, eikä ne oo aina valmiita? Ota huomioon, etten tajua pyöristä oikeasti mitään) ja se järvivesi maistui ihan normaalille suomalaisjärvelle. Jos uintiseuratarjous on vielä ens vuonna voimassa, niin voisin tulla mukaan, tänä vuonna avovesiuintikausi loppu lauantaina Vanajavedellä.

Esko kirjoitti...

Mä jätin osan sanoistasi lukematta ja automaattisesti ajattelin että suunnittelet pelkän runkosetin ostamista, jolloin 650 kokoisten kiekkojen kasaus (ostat vanteet, navat ja muut tarvittavat jutut) olisi optio. Valmispyörässä tiettykin tulee kiekot suoraan mukana.

Mä en ota tohon alamäkijuttuun kantaa. Täytyy muistaa, että hyvään ohjaustuntumaanhan vaikuttaa stemmin pituus ja vaikka mikä.

Kauramoottori on ihan oikeassa. Tottakai 700 on käytännöllisempi koko kuin 650. Itse en ole koskaan Suomen tri-kisoissa joko tarvinnut tai nähnyt huoltoautoa. Lajiin vähän kaiketi kuuluu kantaa varakamppeet mukana vaikka satulaboksissa, jolloin tarvetta ulkopuoliselle tuelle ei pitäisi olla.

Minä siis haluan vain nostaa sitä näkökulmaa, että 650 ei välttämättä ole niin huono vaihtoehto kuitenkaan. Renkaita kyllä saa ja sisäkumeja myös, ei se siitä kiinni ole. Jos osaa olla omavarainen niin sitten uskon, ettei ongelmaa muutenkaan ole.

Mutta perustelkaa toki miksi ei. Minä ihan mielenkiinnolla myös opin uusia hyviä näkökulmia asiaan liittyen.

Uintiseuratarjous on tottakai voimassa :).

Esko kirjoitti...

Muutama perusaioita valaiseva artikkeli liittyen ohjattavuuteen löytyisi täältä: http://www.slowtwitch.com/Bike_Fit/Geometry_and_Handling/index.html

Kipa kirjoitti...

Niin, rungon ostaminen olisi optio, jos tietäisi, miten se pyörä kootaan. En tiedä. En osaa edes ketjuja irrottaa, aika noloa. Toivon joululahjaksi varmaan jotain "Pyöränhuolto for dummies"- opasta. REnkaanvaihdossahan alan tosin olla jo melko pro.

Niin ja ajattelin kyllä olla ihan omavarainen, ja kannan tietysti aina vararengasta mukana, mutta aina ei sekään riitä, vrt. tämä ihan loistava ironman kertomus http://tajut.blogspot.com/2010/08/challenge-copenhagen-1582010-ironman.html

Anonyymi kirjoitti...

Jos soittelet/käyt siellä Chebicissä, niin koita päästä juttusille omistajan eli Rautun Vesan kanssa. Vesa on ihan huipputyyppi ja toisaalta kertoo kyllä sitten myös suoraan, jos sopivan rungon saaminen on täysi mahdottomuus.

Olisi paaaaljon helpompaa taas kerran olla mies, sellainen normaalin kokoinen reilu 180cm pitkä. Sopivia pyöriä löytyisi ihan rivissä hyllyistä ja kaikki säädötkin olisi helppo tehdä. Mutta kun ei niin ei. Toivottavasti hyvä pyörä löytyy kuitenkin :)

Kipa kirjoitti...

Ja stemmin pituuden vaikutus ohjattavuuteen on huomattu konkreettisesti, kun alkuperäinen 7cm stemmi oli kiikkerämpi kuin 9cm stemmi clip-oneilta ajettaessa.

Esko kirjoitti...

Kipa, mä tein niin että ostin rungon (P3), otin vanhasta fillarista ja miljoonalaatikosta osat -> kiikutin koko roskan Tikkurilan Ajomieheen.

Ajomies = luottojäbä. P3 oli kasassa muutaman päivän kuluttua. Haarukkaa piti sahailla pari kertaa, kun ei heti tiedetty just sitä oikeaa kohtaa. Sekin meni sitten odotellessa.

Työaikaa meni noin 4h, hintaa reilu satanen. Tuonne on kiikutettu sen jälkeen aika montakin pyörää ja joka kerta lopputulos on ollut erinomainen. Suosittelen.

+1 myös Chebicin Vesalle.

Anonyymi kirjoitti...

Aijoo, spämmäilen vielä lisää tänne kommenttiboksiin, kun huomasin vasta äsken, että olet katsellut tuota kuotaakin!

Minullahan on tuo kueen-k, koossa xs ja siihen olen kyllä ollut myös äärimmäisen tyytyväinen. Tosin, tuossa Kuotassa on se ikävä puoli, että noissa halvemmissa malleissa xs-koossa on ne pikkurenkaat, mutta kueen-k:ssa sitten xs-koossa olisi 28-tuumaiset kiekotkin.

Eli hintaa tulee sitten melkoisesti, jos haluaa normikiekoilla pienikokoisen Kuotansa. Mutta jos olet tulossa lähiaikoina Tampereelle, niin tuota minun pyörää saa kyllä vaikka kokeillakin.

Esko kirjoitti...

Ja mä voin kyllä tarjota 51 kokoista P3:a testiin PK-seudulla jos haluaa varmuuden, ettei tuo pienin 700 kiekoilla oleva Cervelon tri-pyörä käy. Vaikka Kuusiksella joskus, kun tulee muutamakin lämmittelytreeni ennen syyskuussa olevaa puolimatkaa tehtyä.

Cerveloissa on kyllä pitkähkö reach mikä tietty arveluttaa jäykkäselkää, kuten mua, mutta toisaalta satulakin liikkuu niiiiiiiin paljon eteenpäin, että lopulta jäykkäselkäkin ajaa pitkän reachin pyörää. Omapituus 175cm.

Kipa kirjoitti...

Kiitos pyörän kokeilutarjouksista. Voisin kyllä kokeilla. Terpun pyörää tosin voi olla vaikea päästä testaamaan, tulen kyllä EM-kisoihin talkoilemaan, mutta noinkohan ehdin sieltä pyörätesteihin (viime vuoden talkoiden perusteella en ehdi).

Luulen tosin, että molemmat pyörät on mulle liian isoja, Kuotaakin kun katsoin, niin kun on isompi kiekko (eikä mulla tohon malliin millään ole varaakaan), niin myös stack suurenee aikas lailla, 5cm mittauksia suurempi on paljon. Toki tätä voi nähtävästi kompensoida jotenkin niillä aerobareilla ja spacereilla, mutta alkaa oleen jo aika paljon liikkuvia osia. Reach saisi kyllä olla aika oikea, tämä oli kuitenkin 8cm:n stemmillä, eli lyhyempää en halua, ettei ohjattavuus kärsi. Polviongelmaisena en halua satulaa ääriasentoon missään nimessä, sitten ei voi enää säätää siihen toiseen suuntaan ja voi tulla ongelmia.

En usko, että alan tilailemaan pyörää yksikseni osissa, se menee liian vaikeaksi. Näen sieluni silmin seuraavan keskustelun:

Kokoaja: "Missäs on rataspakka?"
Kipa: "Siis mikä?"
Ko: "No se rataspakka"
Ki: "Ai sellainenkin tarvitaan, miltä se näyttää?"
Ko ei sano enää mitään, mutta pyörittelee kovasti silmiään

Voivoi, on tämä niin vaikeaa.

Kipa kirjoitti...

Mä olen ihan sekaisin tästä jutusta, ehkä Silvia on sittenkin ainoa oikea pyörä mulle..

Kipa kirjoitti...

Ja terpu: Onko se Kuota se pyörä, joka on mut kisoissa ohittanut pari kertaa. En oo tosin kovin tarkkaa kuvaa saanut, kun siinä vaiheessa kun olen tajunnut, että taas meni joku ohi, on se ollut jo niin kovin kaukana...

Anonyymi kirjoitti...

Hehe, taitaa se olla ollut Kuota pahanteossa mukana. Tai ainakin silloin Nokialla harkkakisoissa ajoin sillä!

Mulla on se tällä hetkellä pyöräilysääntöjen mukaisissa säädöissä, siis satula 5cm keskiön takana ja niiden lisätankojen päät 73cm keskiöstä. Vaihdoin siihen myös Adamon satulan, joten käytännössä siis istuinkyhmyt ovat sen 5cm keskiön takana, kun tuossa voi istua ihan kärjellä. Lisäksi pystyputkea jouduttiin sahaamaan pari senttiä pyörää koottaessa, että satula saatiin riittävän alas Eli vähän modattu versio kyseessä siis :)

Mutta tosiaan, jos vain ennätät kokeilemaan sitä, niin hihkaise jotain. Täällä se on ollut toimettomana olkkarin nurkassa kohta kuukauden, kun tuota Kuopion perusmatkaa varten piti treenailla maantiepyörällä.

Kipa kirjoitti...

Joo, täytyy huudella, jos ehdin.

perttu kirjoitti...

Tuosta testauksesta ja saadusta koosta. Pitäisi tosiaan tietää miten tuo satula asettuu tuossa sulle suositellussa asennossa eli onko se vaikkapa pyöräilysääntöjen mukaisesti kärki 5cm keskiön takana, 76 asteessa, 78asteessa vai jossain muualla. Aika tavallinen asetushan triathlonissa voi olla kärki siinä keskiön kohdalla jolloin ollaan jo 5cm:n päässä mikäli tuo fittaus olisi tapahtunut 5cm takana. Olisi myös hyvä tietää millaiset stemmit ja aerobarit tuossa penkissä oli koska tosiaan niilläkin voi tulla jopa 7cm eroja jolloin ilman noita tietoja sopivan rungon koon arvuuttelu jostain pyöräpaketista jossa on tietyt varustukset menee aika arvailuksi.

Kipa kirjoitti...

Niin siis stemmi oli 8cm ja lyhyempää en taho, kulma oli -6. Satulaputken kulma oli 78, satula siinä keskellä. Spacereita oli 3cm, aerobareja en nyt muista kun ne vaihdettiin paremmin mulle sopivaan malliin. Ne oli varmaan PRO:n, mutten nyt kyllä oo ihan varma, oliko sittenkään, vai oliks ne pois vaihdetut PRO:n, enkä muista kyllä sitä korkeuttakaan niistä. Mun pitää soittaa ja kysyä, kun joka tapauksessa sanottiin, että voin soittaa apuja pyöränvalintaan, jahka oon vähän pidemmällä asian mietinnässä.

Tää ei nyt vaan yhtään etene. Paitsi etten edelleenkään jostain syystä haluais Cerveloa. Ja kaikki pyörät on saanut hyviä kommentteja, eikä huonoja ollenkaan, korkeintaan jostain väristä tms. mitä oon niistä lukenut. Niin ja oon tajunnut, että Dulce ja Lucero on itseasiassa sama frame, mutta Lucerossa on vaan paremmat osat. Ja Dulcessa on 105:n etuvaihtaja, kuten Silviassakin ja koska toi on oikeastaan eniten Silviassa huolta aiheuttava osa, niin luulen, etten halua sitä. Vaikken mä tiedä johtuuko se siitä, että se on 105, vai siitä, että etuvaihtaja voi muutenkin helposti prakata.

Vastaavasti kai Felteissä B14 ja 16 ovat vaan komponenteiltaan eri.

perttu kirjoitti...

Joo, jotenkin nuo on aika korkean näköiset barit ja kun 3cm on spacereita eikä edes kovin jyrkkä stemmi niin käytännössä stack voisi hätätilassa olla vähän enemmänkin kuin 45cm (ei kuitenkaan kovin montaa senttiä), mutta tuo reach ei mielellään ainakaan paljon enempää kuin fittauksessa koska stemmi on jo lyhyt ja mahdollinen spacereiden poistaminen tekee vielä pyörästä aavistuksen pidemmän. Noissa valmiissa fillareissa tuskin on mitään hirmu matalia bareja missään joten jos valitset juuri noilla stack ja reach -arvoilla varustetun raamin johon on jätetty hieman spacereita niin viimeistään stemmin vaihdolla olet varmaan hyvin lähellä tuota fittauksen asentoa. Kyllä noista mainituista vaihtoehdoista joudut tuolla ajoasennolla valitsemaan 650c koon, ainoa järkevä 700c vaihtoehto olisi tuo cervelon pienin 700c, jonka varmasti saisi säädettyä tuohon ajoasentoon sopivaksi ilman että tarvitsisi mennä ihan säätömahdollisuuksien äärirajalle. Mutta ei tuo 650 sinänsä ole mikään ongelma, kyllä siihen aina renkaita ja kiekkoja löytyy, tosin omat vararenkaat pitää olla mukana kun niitä ei välttämättä löydy kaverilta tien päältä.

perttu kirjoitti...

QRoosta kannattaa valita tuo kaikkein pienin koko koska toiseksi pienin on jo 5cm korkeampi. Nuo Visionin Clip on:it ei ole ihan korkeimpia joten asento on sitten ehkä pari-kolme senttiä matalampi kuin fittauksessa (jos spacereita on samalla tavalla). Tuota voi halutessaan kompensoida hieman kääntämällä stemmin ylöspäin jolloin pääsee lähelle tuota fittausasentoa tai vaihtoehtoisesti vaihtamalla joskus aerobarit korkeampiin, Syntace tms.

Feltin aerobarien korkeuteen en ole perehtynyt, mutta jos ne ovat Visionin tapaan matalia niin siitä voisi ihan hyvin mennä toiseksi pienin kokokin (650c sekin), jos taas ovat korkeat niin pienin on lähinnä sun asentoa.

650c Kuota on fittauksen mukainen jos siinä on yhtä korkeat aerobarit kuin fittauspyörässä. Matalilla bareilla siinä voi taas joutua stemmin vaihtoon tai jos haluaa yhtään fittausta korkeampaa asentoa niin voi kyllä joutua vaihtamaan korkeat aerobaritkin ihan pienen Qroon tapaan.

Heikki kirjoitti...

Felt B16n aerobareissa on korkeussäätö; Pyörän mukana tulee sellaisia paloja, joita voi laittaa sinne aerobarin "tyynyosan" ja putken väliin, ja niitä voi laittaa sinne 0-2 kappaletta. Jokaisen palan korkeus on vajaat 2cm eli säätövaraa korkeussuunnassa on n. 3.5cm.

Feltin sarvissa on muutenkin säätövaraa aika hyvin.

Kipa kirjoitti...

Miten ne spacerit vaikuttaa stackkiin? Tai siis siihen, että jos ei ole spacereita, niin stack voi muuttua jompaan kumpaan suuntaan? Reachiin ne mun järjen mukaan vaikuttaa.

Oon jo alkanut totutteleen 650 kokoon. KYllä se se on.

Ja hyvä tietää, että Feltin barit on säädettävät, jos nyt siihen päädyn. Ehkä päädyn, ehkä en. Vaikeeta on.

perttu kirjoitti...

Hmp. Siis tarkoitan että kaikki spacerit stemmin alla tietenkin nostaa tankoja, jolloin mitä enemmän spacereita stemmin alla niin sitä matalampi runko (=pienempi rungon stack) riittää saman asennon saavuttamiseen. Eli ajoasennon kannalta korkeampi runko ja vähemmän spacereita stemmin alla = matalampi runko jossa on enemmän spacereita. Loogista?

Sitten spacereiden määrä vaikuttaa ihan aavistuksen (0-2cm) myös asennon pituuteen koska tuo ohjausputki johon ne spacerit tulevat ei ole aivan pystysuorassa vaan yleensä noin. 73 asteen kulmassa. Eli kaikki spacerit jotka lisätään stemmin alle siirtävät stemmiä vähän paitsi ylös niin myös 'taaksepäin' eli lyhentävät pyörää (ts. vähän pidempi runko eli suurempi rungon reach spacereiden kanssa tuottaa saman pituisen asennon kuin lyhyempi runko ilman spacereita). Vastaavasti jos spacereita poistetaan stemmin alta niin stemmi siirtyy paitsi alemmas niin myös vähän eteenpäin eli pyörä pitenee (ts. lyhyempi runko eli pienempi reach ilman spacereita tuottaisi saman pituiseen asennon kuin aavistuksen pidempi runko stemmin alle laitettavilla spacereilla). Mutta tuo spacereiden vaikutus ajoasennon pituuteen on toki aika pientä.

Kipa kirjoitti...

Loogista, joo, tosi. Pyörissä ei ole mitäänloogista. Sentään tiedän, mikä on spacer, vuosi sitten en tiennyt edes sitä. Mutta kyllä mä ton nyt tajusin, sehän oli ihan pelkkää matikkaa :)