lauantaina, syyskuuta 06, 2014

Uusi lelu ja suhteellisuudentajuttomuutta

Mä totean joka paikassa nykyään, etten mä nyt pysty harrastamaan liikuntaa ja mun kunto on huono jne. jne. Tämähän on toki totta, kun vertaa siihen, mitä mä ennen olin ja paljonko reenasin ja verrattuna moneen muuhun, mutta taidan silti olla keskimääräistä tavallista aktiivisempi liikkuja. Katsotaanpa mun tätä viikkoa:

Ma: Kävelyä yhteensä n. 8 km, olkapäävenyjä ja muuta kuntoutusta 30min, roikkumista 7min .
Ti: Joogaa tunti, kuntoutusta 30 min, kävelyä 9km, trainerilla 20min (no kun enempää ei voi), roikkumista 7min.
Ke: Kävelyä 6km, potku-uintia 1h, kuntoutusta 30min, roikkumista 7min.
To: Kävelyä (ja ihan vähän juoksua) 8km, potkulautailua 3km/12min, kuntoutusta 30min, salia 1h10min, roikkumista 7min.
Pe: Potku-uintia 1h10min, kävelyä 6km, kuntoutusta30min, roikkumista 7min.
La: Potkulautailua 6,5km/30min, pyöräilyä 30min, salia 1h10min, roikkumista 7 min, jumppapallo-ohjelmaa 15min, kuntoutusta 30min.
(Su toivottavasti), potku-uintia 1h, kävely-juoksua 45min, roikkumista 7min, kuntoutusta 30min.

Yhteensä siis:
  • Kävelyä(ja juoksua) 42km ~7,5h
  • Potkulautailua 9,5km 40min
  • Pyöräilyä 50min
  • Joogaa 1h
  • Kuntoutusta 3,5h
  • Roikkumista 42min
  • Salia ja jumppapalloa 2h 35min
  • Potku-uintia 3h10min
Siis jonkinlaista aktiviteettia tulee viikolle n. 18h. Kai sitä voi jo sanoa liikuntaharrastukseksi?

Tarkkasilmäisimmät havaitsivat ehkä tuolta seasta potkulautailun. Olen tuskaillut työmatkan kanssa jo aika kauan, kun se on niin hankala. Pyörällä matka on ihan jees, mutta koska en voi taas pyöräillä, olen joutunut kulkemaan julkisilla (mihin yhdistän kävelyä aika paljon, koko 15km matkaa en kuitenkaan suostu kävelemään). Junamatkan osuus työmatkasta on toki sujuva, mutta jos en halua maksaa seutulipusta, kävelen 2,5km lähimmälle Helsingin puolen asemalle ja lisäksi rautatieasemalta työpaikalle on käytännössä sama aika ruuhka-aikaan, käveli tai meni bussilla 2,5km. Pyörällä nuo lyhyet pätkät menisivät nopeasti, mutta pyörän kuljetus ei ole sallittua junassa 7-9 ja 15-18 ja kun polvikin kiukuttelee pyöräilystä, niin se ei ole hyvä ratkaisu. Mutta potkulauta on! Olen miettinyt ko. kapistusta jo pitkään työmatkojen avuksi ja nyt vihdoin se on täällä, kun löysin tarpeeksi halvan isopyöräisen vaihtoehdon. Torstaina sain tuon ja tänään kävin sillä vähän lenkkeilemässäkin ja huomasin, että se on aika kiva peli, tosin hiekkatiellä ei oikein toimi. Mutta asfaltilla sillä pääsi kivasti yli 15km/h keskinopeudella. Jalan vaihtokin tasaisella alkoi sujumaan, ylämäessä nähtävästi pitäisi tehdä ns. hyppyvaihto, mutta sitä en vielä uskaltanut kokeilla. Mikä parasta, tänään siis sain tunnin lenkin, kun ensin potkin puoli tuntia ja sitten pyörällä perään toinen puolikas, tämähän oli jo ihan kestävyysurheilua!

Uusi kuntoilu/työmatkalelu

Ei kommentteja: