Sillä välin kun muut kisaavat, ja mä en ole päässyt oikein edes harjoittelemaan, on ollut aikaa vähän tuunata pyöriä. Jos aikoo ajaa tempoa pyöräkisoissa, ei mukaan voi ihan minkälaisilla pyöränsäädöillä mennä. Satulan kärjen pitää olla 5cm keskiön takana ja tämäkös on aiheuttanut mulle suurta tuskaa ja päänvaivaa: miten saan pyörästäni laillisen niin, että sillä voi vielä ajaa. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi lopulta Adamon satula, joka on 24cm pitkä ja jossa on pitkät kiskot. Myös Fizikillä on lyhyt satula (joka on kuitenkin vielä sallittu, satulan pitää olla vähintään 24cm pitkä), mutta siitä näen jo kuvasta satulan muodosta, että en voi ajaa sillä, koska ahteri ei kestä. Kokeilin jo aikanaan bike fittingissä Adamoa, ja vaikka se olikin silloin ihan ok, jäi tuo etuosan nokan leveys mietityttämään, josko satula hiertää. Nyt ei ollut vaihtoehtoja, koska vaihtoehdot oikeastaan ovat a) Adamo b) ei pyöräkisatempoja. Valitsin a:n. Adamohan on hieman hassun näköinen, mutta mun mielestä ko. asia ei haittaa. Enemmän haittasi suolainen hinta, mutta ahkera (no joo) googlaaminen tuotti tulosta ja löysin ebaysta huutokaupan sinisestä Road-mallista, jotta voin säästää rahaa fysioterapiaan... Tämä on hieman leveämpi kuin esim. Racing-malli, jota mietin myös kovasti, sillä tiesin Roadin olevan pehmeämpi ja mä haluan, että satula on oikeasti kova. Satulan väri myös mietitytti, onko sininen ruma, mutta toisaalta tää tuli Lucyyn, joka on sininen, joten ei pitäisi haitata, eikä oo ainakaan tylsä musta. Onnekseni huutokauppa ei ollut kovin suosittu ja viikko voittohuudon jälkeen posti kiikutti kotiin satulan, joka laitettiin Lucyyn kiinni taistelun jälkeen (taas oli vaikea satulatolppa, kuten aina). Sitten vähän asennon testailua ja toteamus, että yltän aerobereille, eikä tunnu edes kovin pahalta, vaikken ole tolla ajoasennolla(kaan) pahemmin tänä vuonna ajellut. Toinen uusi systeemi oli satulan taakse asennettu kaksipakkainen pulloteline, kun mullahan ei mahdu pyörän runkoon kuin yksi.
|
Siinä se nyt on, uusi satula. Pullotelineessä kiinni tollanen pullon muotoinen työkaluboksi, johon voi säilöä lenkin ajaksi sisäkumit yms. |
|
Asento näyttä mun silmään ihan hyvältä, niskat, mun kesto-ongelma on ainoa, joka ilmoitti, ettei tarttis tässä asennossa olla. Tästä kvakulmasta tosin totuus ajoasennosta ei välttämättä ihan pidä paikkaansa. |
|
Tämmönen systeemi satulan takana. Toiminee hyvin ja telineet on niin tiukat, että pullot kyllä pysyvät varmasti menossa mukana. |
|
Jottei Iisalle tulis paha mieli, sai se asiaankuuluvat pullotelineet myös. |
Tänään kävin vähän testaamassa satulaa. Tuo nokan leveys mietityttää edelleen, välillä se vähän haittasi, muuten satula tuntui erituisesti bareilta ajaessa hyvältä, jarrukahvoilta kun ajoi, se liika pehmeys tuli enemmän esiin, kun istui satulassa vähän taaempana. Onko muilla Adamoon siirtyneillä ollut nokan leveyden kanssa ongelmia, ja jos aluksi se tuntui oudolta, onko siihen tottunut?
8 kommenttia:
Olisipa kiva lukea kokemuksiasintuosta Adamon satulasta. Pitäisi hankkia tri-pyörään uusi, ja tuota olen vähän harkinnut. Just se leveys kyllä mietityttää...
Kuulemma pitäisi olla vähän alempana kuin normisatula, sen pitäisi auttaa noihin 'tuntemuksiin' sanoo mm. Michellie Jones joka on ISM:n mannekiineja.
Ja sillä Adamolla pitää ajaa vielä todella kärjeltä (tuntuu muuten leveältä). Perinteiseen satulaan tottunut ei välttämättä uskalla/älyä mennä niin nokalle.
Olen nyt toista kuukautta yrittänyt opetella Adamo TTllä ajamaan.
Joo, mä oon laskenut satulaa vähän alemmaks ja yritin tossa testissä ajaa kärjeltä. Bareilta ajaessa kärjeltä ajaminen onnistuu jotenkin paremmin (vaikka varmaan vielä eteenpäinkin pitäisi mennä), mutta jarrukahvoilta ajaessa ei kyllä pystynyt kovin edessä istumaan... Tokihan varmaan tota pitää vielä hienosäätää, että satula toimii, ne typerät UCI-säännöt vaan hieman vaikeuttaa asiaa.
Pia: mun mielestä se ei ollut ainakaan ekalla testillä häiritsevän leveä. Tosin tää mun ajelu on vähän mitä on, joten en sitten tiedä pidemmistä lenkeistä. Kun pääsis ajamaan kunnolla, niin olis helpompi testaillakin :(
Tempojen kannalta tuo on ihan hyvä juttu, ei tule vahingossakaan ajettua sitten kahvoilta kuin silloin kun on pakko jarruttaa tai kun ajetaan mäennyppylöissä putkelta :)
Joo, mulla on vaan positiivinen ongelma :)
Siihen leveyteen tottuu. Muutama sata kilsa ja tuntuu jo normaalilta. Mikään muu kokeilemani satula ei oo nokalta ajaessa niin mukava kuin Adamo.
Tsemppiä vielä noihin kaikkiin vaivoihin, mitä sulla on nyt ollu!
Toivottavasti tottuu joo, ja varmaan tottuukin, ei se meinaan tuntunut pahalta ajella se satula, vaan ainoostaan oudolta. Ja kiitos tsempeistä, niitä tarvitaan!
Lähetä kommentti